onsdag 24 januari 2007

Bevara Roslagens huvudstad!

Usch, det är som rena kylskåpet i vår lägenhet. Man fryser ihjäl, och ingenting hjälper. Men det är skönt med snö, det känns så mycket lättare att gå från jobbet när det är ljusare ute. Då känns det inte som att riktigt hela dagen har gått. Det är så lätt att ge upp av mörkret.


Dramaten var intressant faktiskt. Lite tråkigt att de inte hade mikrofoner, så det blev lite klurigt att höra vad de sa ibland, trots att vi satt relativt nära ändå.


I måndagskväll var jag och Mårten och såg "Killswitch Engage"Debaser Medis. Jag har aldrig varit med om något så oplanerat! Vi fick stå ute och köa i en timme! En hel timme! Det var helt sanslöst! Man höll på att frysa ihjäl, allvarligt talat! Sedan när man väl kom in fick vi stå och vänta i en evighet för att komma fram till garderoben, och sedan när det var överstökat fick vi vänta jättelänge på att förbandet skulle börja spela. Jag tycker att arrangörerna borde ha ett kok stryk! Det finns tre dubbeldörrar vid ingången till Debaser Medis, men de hade bara en del av en enda dörr öppen, där 800 personer skulle klämma sig in! Det är väl för fasen bara att skaffa fler vakter och öppna fler dörrar! Nej, kan jag undvika det, kommer jag inte att gå dit på konsert igen!

Förövrigt var förbandet riktigt uselt. "Bring me the Horizon" hette de. Inget jag rekommenderar, stay away liksom.

Men sedan när "Killswitch Engage" kom ut på scenen kändes det som att det på något sätt ändå var värt all den fruktansvärda väntan. De var grymma!


Helgen då..? Ja... i lördags jobbade jag, och sedan på kvällen var Ludde hem till oss. Så vi åt middag och tittade på film. "Deepwater", riktigt skum rulle.


I söndags såg jag och Sussi "The Holiday". Den var så vacker! Ville aldrig att den skulle ta slut, trots att den var nästan 2,5 timme lång! Man fick en sådan härlig känsla. Absolut sevärd!

Det enda tråkiga var de respektlösa personer som satt bakom oss. En mamma och tre tonåringar. De pratade högt hela tiden och ena killen pratade i mobilen flera gånger. Så jag fick vända mig om och säga till, varefter mamman kaxade med mig. Snacka om fruktansvärd förebild. Jag blir så in i helvete förbannad på den satmaran! Vuxna människor borde veta bättre!


Förövrigt har jag fått reda på något fruktansvärt. De överväger att bygga pendeltåg till Norrtälje. Jag ska inte häva ur mig alla mina åsikter om det just nu, för då skulle det bli så väldigt många svordomar och jag skulle elda upp mig rejält. Just nu har jag inte riktigt tid med att vara förbannad.

Men i korta drag måste jag säga att det är idioti! Ett försök av Stockholm att "ta över" Norrtälje och göra det till en förort. Nej tack! Jag tycker om känslan med Norrtälje som en egen liten stad, med pendeltåg skulle hela charmen försvinna. Och ärligt talat, jag är så glad över att slippa ljudet av tåg, lukten och gnisslet när jag är där! Och förresten skulle rälsen förstöra så väldigt mycket, de är så fula.

Ett argument för detta var tydligen att det skulle gå fortare in till stan och att den nuvarande bussförbindelsen fungerar dåligt. Ehh... ursäkta?! Tåget ska ta en omväg över Åkersberga och ha fler stopp än bussen, hur sjutton skulle det tjäna tid?? Och pendeln som är så fruktansvärt opålitlig! Då, det är först , när vi påtvingast pendeltåg som förbindelsen kommer att bli dålig, alla tåg kommer att vara sena och inställda. Ni vet ju hur det är med pendeln nu! Det finns inget som fungerar så dåligt som den! Flytta till Stockholm så får du se!Bussarna mellan Stockholm och Norrtälje nu fungerar hur bra som helst! De är sällan sena och kommer nästan alltid i tid, går ofta, och dessutom är de väldigt behagliga att åka med. Jag föredrar dem framför ett skumpande, gnisslande tåg som stannar stup i kvarten, snacka om illamåendevarning.

Vill de få tafriken att fungera bättre är egentligen det enda rätta att bygga ut E18 mellan Söderhallstrafikplats och Gillingebanan, så att det övergår från motortrafikled till motorväg med två filer i vardera riktningen. För det första skulle man få köra fortare, trafiken skulle inte proppas igen vid en olycka och det skulle vara lättare att ta sig förbi segproppar som kör i 50km/h! Det skulle dessutom underlätta för andra linjer som går mot Stockholm, som de från Rimbo, Hallstavik och Öregrund. Så var är problemet? Jag förstår verkligen inte.

Låt oss gå ut i kamp, kamrater! Detta får inte ske! Protestlistor i mänger! Inga pendeltåg, ingen övergång till förort och betongdjungel! Bevara Roslagens huvudstad!

Jag eldade visst upp mig lite i alla fall...

Inga kommentarer: